Nasze POŁONINY - Bieszczadzkie Czasopismo Regionalne Artykuły Forum dyskusyjne Galerie Ogłoszenia 
Baza noclegowa   Baza gastronomiczna   Dyżury aptek   Rozkład jazdy autobusów   Plan miasta
Strona g籀wna

Archiwum
Pisane w Bieszczadach
Szukaj w serwisie:
Redakcja

Kontakt

    Gazeta / moduy
    Serwis internetowy

    Baza noclegowa

Artyku造 » ~ Archiwum » [Nr 8/48] Przemytniczym szlakiem kolejowym
Bardzo rzadko udaj si do ssiedniej Ukrainy i to pomimo tego, 髒e historia i kultura narodu ukraiskiego bardzo mnie interesuje a trudn polsko-ukraisk przeszoci zajmuj si od dawna. Powodem takiego postpowania s trudnoci w przekraczaniu przejcia granicznego Krocienko – Smolnica wywoane ogromn iloci os籀b przekraczajcych granic w celach innych ni髒 turystyka, spotkania rodzinne czy w interesach. Tydzie przed podr籀髒, kt籀r chc poni髒ej opisa, wybraem si na Ukrain samochodem i pomimo pozornie niedu髒ej kolejki przekroczenie granicy zajo mi znacznie ponad dwie godziny. Szczeg籀lnie przykre byo konieczno zawracania od bramy wyjazdowej po stempel kontroli weterynaryjnej, o kt籀rego koniecznoci posiadania nie miaem zielonego pojcia, a ukraiski pogranicznik nie poinformowa mnie o tym. Dlatego, gdy w miniony pitek dnia 29 wrzenia zasza konieczno wyjazdu do Lwowa, postanowiem skorzysta z pocigu relacji Sanok – Chyr籀w odje髒d髒ajcego z Ustrzyk Dolnych kilka minut przed si籀dm rano, oraz samochodu osobowego udostpnionego mi przez jednego z moich ukraiskich przyjaci籀. Podr籀髒 do Lwowa przebiega zgodnie z planem, je髒eli nie liczy koniecznoci oczekiwania na funkcjonariuszy ukraiskich su髒b granicznych, co spowodowao bez maa p籀 godzinne op籀驕nienie. Z owego porannego kontaktu ze su髒bami granicznym utkwia mi w pamici szybka i w peni profesjonalna obsuga ze strony polskiej kontroli granicznej, oraz stojcy na peronie urzdnicy ukraiscy, kt籀rzy spokojnie palc papierosy w og籀le nie przejmowali si koniecznoci odprawienia oczekujcych pasa髒er籀w. Prawdziwa „przygoda” czekaa mnie dopiero w drodze powrotnej. Na stacji kolejowej w Chyrowie odpraw pasa髒er籀w rozpoczto dopiero w godzinie planowego odjazdu pocigu pomimo, 髒e wikszo pasa髒er籀w oczekiwaa na odpraw znacznie wczeniej. Bya to jednak tylko marna uwertura do trzyaktowego spektaklu, jaki rozpocz si po wejciu do pocigu. Bezporednio po zajciu miejsc w wagonach, cz podr籀髒nych przystpia do upychania w r籀髒nych zakamarkach przemycanych do Polski papieros籀w. Czynili to z ogromn wpraw, przy pomocy caych zestaw籀w specjalistycznych narzdzi. Ogromna ilo karton籀w z papierosami, oraz spos籀b ich ukrywania, ka髒 przypuszcza, 髒e jest to przemyt dobrze zorganizowany. Dla mnie osobicie najbardziej przykry, i co najgorsze najdu髒szy, by akt drugi przemytniczego tryptyku, kt籀ry rozpocz si po zatrzymaniu pocigu na przejciu granicznym w Krocienku. Natychmiast po zatrzymaniu pocigu rozpocza si odprawa paszportowa, tak jak poranna przeprowadzona bez zarzutu. Niestety do odprawy stukilkudziesiciu pasa髒er籀w przystpi tylko jeden funkcjonariusz Stra髒y Granicznej, co spowodowao, 髒e sama odprawa paszportowa trwaa znacznie ponad godzin. Mniej wicej po dwudziestu minutach do pracy przystpia polska su髒ba celna. Jej czo籀wk stanowiy trzy funkcjonariuszki dokonujce kontroli pasa髒er籀w oraz przewo髒onych baga髒y, za bezporednio po nich wkroczyli czterej kontrolerzy wyposa髒eni w odpowiedni sprzt do rozkrcania wagon籀w i rozpoczli poszukiwania przemycanych papieros籀w. Pasa髒erowie wraz z baga髒ami opuszczali na ten czas kontrolowan cz wagonu. Trudno mie jakiekolwiek zastrze髒enia do sposobu przeprowadzania kontroli, praca wyjtkowo trudna i nieprzyjemna wykonywana byo z penym profesjonalizmem i du髒ym zaanga髒owaniem. W pewnym momencie panie kontrolujce zrobiy sobie kilka minut odpoczynku i w oczekiwaniu na swoich koleg籀w rozkrcajcych elementy wystroju wntrza wagonu zabawiay si rozmow w trakcie kt籀rej najczciej syszanym sowem, nie tylko przeze mnie, byo to zaczynajce si na jedenast liter alfabetu a okrelajce, w spos籀b powszechnie uznany za obel髒ywy, najstarsz profesj wiata. Owo najpopularniejsze w tym kraju sowo razi mnie zawsze, niezale髒nie od tego z czyich ust je sysz. Szczeg籀lnie jednak razi mnie wtedy, kiedy wypowiadaj je kobiety a je髒eli w dodatku czyni to podczas su髒by, ubrane w mundury w momencie, kiedy reprezentuj Rzeczpospolit, to wra髒enie jest bardzo przygnbiajce. Trzeci akt rozpocz si po wyruszeniu pocigu z przejcia granicznego. Moi wsp籀pasa髒erowie – przemytnicy przystpili do ponownego rozkrcania wagon籀w celem wyjcia tego, czego z r籀髒nych zapewne powod籀w nie znale驕li celnicy. Z moich obserwacji wynika, 髒 skuteczno kontroli nie bya zbyt wysoko i moga sign maksymalnie do poziomu 30%. Na stacji kolejowej w Ustrzykach Dolnych wikszo przemycanego towaru opucia pocig, bya godzina 23.30. Op籀驕nienie wynioso dwie i p籀 godziny a m籀wic inaczej, czas przejazdu zosta przekroczony o 130%. We wszystkich tych wydarzeniach podr籀髒ny z przemytniczego pocigu by na najodleglejszym planie, ani czas przejazdu, ani warunki podr籀髒owania nie miay tu 髒adnego zdarzenia. Stan techniczny pocigu przewo髒cego ludzi jest wrcz tragiczny. Z ca pewnoci w oczach polskich su髒b granicznych ka髒dy, kto decyduje si wsi do pocigu relacji Chyr籀w – Sanok to zwyky przemytnik, tak wanie jest traktowany i nikomu nie zale髒y na zmianie tego stanu rzeczy. Zadaj sobie pytanie, po co waciwie utrzymywany jest ten pocig i w czyim interesie prowadzony jest opisany przeze mnie spos籀b odprawiania pasa髒er籀w? Czy nie mo髒na znale驕 innego, bardziej skutecznego sposobu przeprowadzania kontroli, w kt籀rym su髒by graniczne bd dla podr籀髒nego a nie odwrotnie? Wedug mnie istniej, co najmniej dwa sposoby zmiany tej patologicznej sytuacji. Spos籀b pierwszy to przeprowadzanie kontroli pasa髒er籀w wsp籀lnie ze su髒bami ukraiskimi na stacji kolejowej w Chyrowie, jeszcze przed wejciem do pocigu. Czas przejazdu funkcjonariuszy na trasie z Krocienka do Chyrowa i z powrotem nie bdzie du髒szy od tego, kt籀ry powicaj na kontrol pocigu, a przejazd kontrolowanym pocigiem nie przyniesie dodatkowych koszt籀w. Drugi spos籀b to przeniesienie kontroli na stacj kolejow w Krocienku. Wystarczy podstawi tam dodatkowe dwa wagony i wprowadzi dla podr籀髒nych przesiadk, podczas kt籀rej w atwy spos籀b mo髒na dokona skutecznej kontroli. Dla kolei nie bdzie to zbyt wielki problem zwaszcza w kontekcie dewastacji taboru, do jakiej dochodzi podczas wielokrotnego rozkrcania wagon籀w. Je髒eli jednak w opinii su髒b celnych pocigiem tym podr籀髒uj wycznie przemytnicy a wprowadzenie zmian jest niemo髒liwe lub bezcelowe, to mo髒e lepiej zlikwidowa pocig na tym przemytniczym szlaku i tym samym skuteczniej ochroni interesy fiskusa a przy okazji ustrzec wielu obywateli Polski i Ukrainy przed mao przyjemnym traktowaniem. Warto, aby osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie kontroli celnej wziy to sobie do serca.

Marek Prorok

[Nr 8/48] Przemytniczym szlakiem kolejowym



Imi
E-mail
Temat
Tre嗆
Przepisz kod:

 

© 2003-2012 Nasze Po這niny - Bieszczadzkie Czasopismo Regionalne

Wykonanie i administracja strony: JWK WebStudio