|
|||
:: [Nr 15/75] Rozmowa "PoÅ‚onin" - dziÅ› Jerzy KosztoÅ‚owicz Artyku³ dodany przez: Redakcja (2008-12-29 12:23:28) Marek Prorok: Powróćmy na chwilÄ™ do protestu SÅ‚użby Celnej , który przez wiele tygodni elektryzowaÅ‚ spoÅ‚eczeÅ„stwo naszego kraju a zwÅ‚aszcza ludzi zamieszkaÅ‚ych w pobliżu przejść granicznych. Co z zaÅ‚ożonych celów udaÅ‚o siÄ™ osiÄ…gnąć, a czego nie? Jakie sÄ… dalsze losy protestu? Jerzy KosztoÅ‚owicz: Formalnie rzecz biorÄ…c protest trwa nadal i jest ciÄ…gle utrzymywany przez zwiÄ…zki zawodowe, ale w pewnym momencie przekroczyÅ‚ on granice Å›miesznoÅ›ci i faktycznie zamarÅ‚, stad też i u nas zniknÄ…Å‚ transparent informujÄ…cy o proteÅ›cie. ByÅ‚ to protest jednoznacznie oddolny i z tego typu protestem spotykamy siÄ™ niezmiernie rzadko. Protest wywoÅ‚any zostaÅ‚ przez narastajÄ…ce od lat problemy i w pewnym momencie kielich goryczy przepeÅ‚niÅ‚ siÄ™. ZwiÄ…zki zawodowe nie byÅ‚y pomysÅ‚odawcÄ… akcji protestacyjnej a jedynie w umiejÄ™tny sposób wykorzystaÅ‚y niezadowolenie swoich czÅ‚onków i sÅ‚usznie, bo ktoÅ› musi bronić interesów pracowników. ZrobiÅ‚y to jednak, przynajmniej w moim przekonaniu, maÅ‚o umiejÄ™tnie i patrzÄ…c dzisiaj na tÄ™ kwestiÄ™, kiedy emocje już opadÅ‚y, trudno jest oprzeć siÄ™ wrażeniu, że można byÅ‚o osiÄ…gać wiÄ™cej. NajwiÄ™kszym problemem tej akcji byÅ‚ brak zgody pomiÄ™dzy zwiÄ…zkami zawodowymi, których nadmierna ilość jest bolÄ…czkÄ… SÅ‚użby Celnej. W styczniu bieżącego roku rzÄ…d obiecaÅ‚ nam pewne rzeczy i trzeba uczciwie przyznać, że w najbardziej bolesnych sprawach a wyrażonych w postulatach dotyczÄ…cych zapewnienia wÅ‚aÅ›ciwej ochrony prawnej przy wykonywaniu obowiÄ…zków sÅ‚użbowych oraz zapewnienia peÅ‚nej restytucji uprawnieÅ„ funkcjonariuszy celnych przywracanych do SÅ‚użby Celnej, zareagowaÅ‚ natychmiast dokonujÄ…c odpowiedniej zmiany obowiÄ…zujÄ…cych przepisów. Nadal trwajÄ… dyskusje na temat szczegółowych rozwiÄ…zaÅ„ dotyczÄ…cych restytucji uprawnieÅ„, bo sprawa na przyszÅ‚ość zostaÅ‚a uregulowana, kÅ‚opotem sÄ… nadal zaszÅ‚oÅ›ci i restytucja uprawnieÅ„ funkcjonariuszy, których boleÅ›nie dotknęły „stare” przepisy. W skrajnych przypadkach postÄ™powania zakoÅ„czone uniewinnieniem funkcjonariusza celnego trwaÅ‚y po kilka lat a nowy przepis mówi o restytucji uprawnieÅ„ za pół roku. Jest to problem, bo poszkodowanemu funkcjonariuszowi przywróconemu do sÅ‚użby pozostaje tylko droga sÄ…dowa. PodsumowujÄ…c, przyjÄ™te w tych sprawach rozwiÄ…zania nie sÄ… może idealne, ale z pewnoÅ›ciÄ… należy je uznać za satysfakcjonujÄ…ce ogół funkcjonariuszy. Z pozostaÅ‚ych postulatów najbardziej kontrowersyjny byÅ‚ ten dotyczÄ…cy znacznego wzrostu wynagrodzeÅ„ a umieszczony przez zwiÄ…zkowców na pierwszym miejscu, co trudno byÅ‚o uznać za krok rozsÄ…dny. RzÄ…dowa obietnica wypÅ‚aty 500 zÅ‚otych brutto zostaÅ‚a zrealizowana, zaÅ› zobowiÄ…zanie siÄ™ rzÄ…du do zreformowania SÅ‚użby Celnej poprzez dokonanie zmian w ustawie jest w trakcie przygotowaÅ„. Marek Prorok: Od pierwszego grudnia 2008 roku obowiÄ…zujÄ… nowe regulacje dotyczÄ…ce norm wwożonych towarów wolnych od cÅ‚a. ProszÄ™ o zrelacjonowanie przebiegu wejÅ›cia w życie nowych norm. Jak zmieniaÅ‚a siÄ™ sytuacja na przejÅ›ciu w ostatnich dniach listopada i pierwszych dniach grudnia? Jerzy KosztoÅ‚owicz: Generalnie trzeba stwierdzić, że poza obniżeniem normy przywozu papierosów wprowadzone zmiany sÄ… z korzyÅ›ciÄ… dla podróżnego. ZwiÄ™kszeniu ulegÅ‚a ogólna wartość przywożonych towarów, zwiÄ™kszono dozwolonÄ… ilość wwożonego wina i co w dzisiejszej dobie jest bardzo ważne, podniesiono do 150 euro limit zakupów przez Internet NajwiÄ™cej emocji wywoÅ‚aÅ‚o piÄ™ciokrotne obniżenie normy wwozu papierosów. Trzeba jednoznacznie wyjaÅ›nić, że zalew rynku unijnego przez sprowadzane papierosy byÅ‚ ogromny i stÄ…d pojawiÅ‚a siÄ™ dyrektywa unijna zalecajÄ…ca krajom czÅ‚onkowskim obniżenie obowiÄ…zujÄ…cej normy. Wszystkie kraje czÅ‚onkowski wprowadziÅ‚y odpowiednie zmiany w tym samym czasie, dziÄ™ki czemu unikniÄ™to zamieszania. W ostatnich dniach przed wejÅ›ciem w życie nowych przepisów obserwowaliÅ›my ruch przypominajÄ…cy czasy najwiÄ™kszych kolejek. Duża liczba przekraczajÄ…cych wydÅ‚użyÅ‚a znacznie czas oczekiwania na odprawÄ™. ZanotowaliÅ›my w tym czasie wiÄ™kszÄ… ilość prób przemytu i liczne skargi zwiÄ…zane z czasem oczekiwania na granicy. ChciaÅ‚bym podkreÅ›lić, że zachowanie podróżnych na naszym przejÅ›ciu byÅ‚o zdecydowanie inne niż na sÄ…siednim przejÅ›ciu w Medyce. OkreÅ›liÅ‚bym je jako normalne i rozsÄ…dne, dziÄ™ki czemu nie zanotowaliÅ›my żadnych problemów. Już pod koniec ostatniego dnia listopada ruch na przejÅ›ciu zmalaÅ‚ a pierwszych godzinach grudnia praktycznie zamarÅ‚. Może trochÄ™ statystyki. W dniu 30 listopada granicÄ™ przekroczyÅ‚o osiem tysiÄ™cy osób a w pierwszej dobie grudnia ilość ta zmalaÅ‚a do dwóch i pół tysiÄ…ca. W kolejnym dniu wyniosÅ‚a trzy i pół tysiÄ…ca a w chwili obecnej ustabilizowaÅ‚a siÄ™ na poziomie okoÅ‚o czterech tysiÄ™cy na dobÄ™. Na przejÅ›ciu kolejowym liczba podróżnych spadÅ‚a z 200 osób w ostatnich dniach listopada do 30-40 w pierwszych dniach grudnia. Åšrednio możemy przyjąć, że spadek ruchu nastÄ…piÅ‚ o okoÅ‚o 40 %. Marek Prorok: Wprowadzone przepisy nie mogÄ… być martwe i muszÄ… być bezwzglÄ™dnie egzekwowane zadanie to spoczywa wÅ‚aÅ›nie na SÅ‚użbie Celnej. Jak pan ocenia sytuacjÄ™ po pierwszym grudnia, czy nastÄ…piÅ‚o zwiÄ™kszenie prób przemytu? Jerzy KosztoÅ‚owicz: Nie mamy możliwoÅ›ci manewru i wprowadzone przepisy musimy bezwzglÄ™dnie egzekwować. Ku mojemu zaskoczeniu nie zanotowaliÅ›my zwiÄ™kszonej iloÅ›ci prób przemycania towarów. MyÅ›lÄ™ jednak, że mamy tu do czynienia z okresem szczególnym. NazwaÅ‚bym go okresem wyczekiwania a może lepiej okresem wzajemnego obwÄ…chiwania siÄ™. Ci którzy nie chcÄ… nadmiernie tracić, obserwujÄ… sytuacjÄ™ i wyczekujÄ… na dalszy rozwój wydarzeÅ„. Może w duchu liczÄ… na to, że z czasem nasze dziaÅ‚ania zÅ‚agodniejÄ…, ale z góry informujÄ™, takie nadzieje sÄ… pÅ‚onne. Przewidujemy zwiÄ™kszonÄ… liczbÄ™ prób przemytu, zwÅ‚aszcza w pociÄ…gu, gdzie przemycajÄ…cy jest osobÄ… anonimowÄ… i poza utratÄ… towaru nie ponosi żadnych konsekwencji. Przygotowani jesteÅ›my również na zwiÄ™kszenie iloÅ›ci kontroli osobistych celem wyeliminowania prób przemytu „na sobie”, czemu sprzyja aktualna pora roku. Wszystko to mówiÄ™ w kontekÅ›cie planowanego od pierwszego stycznia 2009 roku wzrostu akcyzy na wyroby tytoniowe, co uczyni przemyt papierosów jeszcze atrakcyjniejszym. Marek Prorok: Wydarzenia w Medyce byÅ‚y bardzo nagÅ‚aÅ›niane przez media. ObserwowaliÅ›my protesty tak zwanych mrówek, których nowe przepisy pobawiÅ‚y „Å›rodków do życia”. W moim przekonaniu byÅ‚o w tym zbyt dużo demagogii. Co pan o tym sÄ…dzi? Jerzy KosztoÅ‚owicz: Pod blokiem w Sanoku, w którym mieszkam, obserwujÄ™ pewien dziwny obrazek. Nie wiedzieć czemu żyje tam spore stado kotów, które buszuje po okolicy. Trzy z owych kotów zostaÅ‚y w specyficzny sposób udomowione przez moje sÄ…siadki a staÅ‚o siÄ™ to poprzez codzienne wysypywanie przez okna suchej karmy dla kotów. W chwili obecnej, te trzy koty nie robiÄ… nic innego tylko przez caÅ‚y czas oczekujÄ… pod blokiem na otwarcie okna. Ich koleżanki i koledzy starajÄ… siÄ™ w rozmaity sposób upolować pożywienie a wygodna trójka ciÄ…gle oczekuje na wysypanÄ… z okien karmÄ™. Jeżeli jej zabraknie, to prÄ™dzej zdechnÄ… z gÅ‚odu, niż postarajÄ… siÄ™ o zdobycie pożywienia. Dla mnie jest to metafora tego co dzieje siÄ™ na granicy. Ludzie, którzy nauczyli siÄ™ takiego życia w żaden sposób nie godzÄ… siÄ™ na zmiany. UważajÄ…, że taki sposób zarabiania jest dla nich najlepszy i każdy kto chce to zmienić czyni im życiowÄ… krzywdÄ™. Jest to zjawisko niebezpieczne i z pewnoÅ›ciÄ… rodzÄ…ce patologiÄ™. Z nieoficjalnych źródeÅ‚ wiem, że w Ministerstwie Finansów przygotowywane jest doprecyzowanie pojÄ™cia okazjonalnoÅ›ci. Prawdopodobnie, w myÅ›l owego doprecyzowania, okazjonalne przewożenie towarów przez granicÄ™ bÄ™dzie dopuszczalne tylko raz na dobÄ™. Nie zmieni to sytuacji przeciÄ™tnego podróżnego, ale w sposób istotny ograniczy możliwoÅ›ci „żyjÄ…cych z granicy”. Mam nadziejÄ™, że dziÄ™ki temu doczekamy chwili, gdy przekraczanie granicy przestanie być horrorem a stanie siÄ™ normalnÄ… czynnoÅ›ciÄ…. Może wtedy przeciÄ™tny czÅ‚owiek wybierajÄ…cy siÄ™ na UkrainÄ™ nie bÄ™dzie narażony na uciążliwe stanie w kolejce i szykany ze strony mÅ‚odych, gniewnych ludzi wpychajÄ…cych siÄ™ do odprawy bez kolejki. Być może jesteÅ›my Å›wiadkami znaczÄ…cej zmiany jakoÅ›ciowej na tym przejÅ›ciu, którÄ… ludzie myÅ›lÄ…cy rozsÄ…dnie o przyszÅ‚oÅ›ci i rozwoju regionu bezsprzecznie doceniÄ…. Bieszczady mogÄ… stać siÄ™ atrakcjÄ… turystycznÄ… dla UkraiÅ„ców, podobnie jak przygraniczne regiony Ukrainy dla Polaków. KorzyÅ›ci z takiej turystyki bÄ™dÄ… dla wszystkich o wiele wiÄ™ksze, niż pÅ‚ynÄ…ce z dzisiejszej turystyki handlowo- przemytniczej. Marek Prorok: To bardzo ważne co pan powiedziaÅ‚, bo wiele osób o tym zapomina. Jeszcze w poczÄ…tkach funkcjonowania przejÅ›cia drogowego, kiedy nie byÅ‚o tak potężnych kolejek, na bieszczadzkich wyciÄ…gach narciarskich goÅ›ciÅ‚o wielu turystów z Ukrainy. DziÅ› sÄ… rzadkoÅ›ciÄ…. I trudno siÄ™ temu dziwić, bo kto majÄ…c w perspektywie wielogodzinne wyczekiwanie na odprawÄ™ granicznÄ… zdecyduje siÄ™ na weekendowy wypad na narty? Jerzy KosztoÅ‚owicz: Jeżeli siÄ™ zdecyduje, to tylko raz i dÅ‚ugo bÄ™dzie pamiÄ™taÅ‚ bolesnÄ… nauczkÄ™ z przejÅ›cia granicznego. Marek Prorok: Praca celnika nie należy ani do Å‚atwych, ani do przyjemnych. Jak w chwili obecnej wyglÄ…da sytuacja z naborem do sÅ‚użby nowych pracowników? Jerzy KosztoÅ‚owicz: W chwili obecnej nowoprzyjmowany do SÅ‚użby Celnej mÅ‚ody czÅ‚owiek może liczyć na wynagrodzenie 1700 zÅ‚otych netto. Nie jest to może dużo, ale nie jest też i maÅ‚o, stad też chÄ™tnych nie brakuje. Teraz w poczÄ…tkach kryzysu jest to pewnie zrozumiale, ale problemów z naborem nie mieliÅ›my również w okresie najwiÄ™kszej fali wyjazdów za zachód. Podczas ogÅ‚aszania naboru do sÅ‚użby każdorazowo zachodzi konieczność przeprowadzania egzaminów preselekcyjnych, których zadaniem jest zmniejszenie liczby chÄ™tnych do rozmiarów umożliwiajÄ…cych przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych. Jest to dobry objaw, bo umożliwia lepszy wybór kandydatów na przyszÅ‚ych funkcjonariuszy. Duża ilość chÄ™tnych oznacza , że wielu ludzi jest zainteresowanych posiadaniem solidnego, staÅ‚ego miejsca pracy i kwestia wysokoÅ›ci wynagrodzenia nie jest tu najważniejsza. Marek Prorok: Zmniejsza siÄ™ ruch na przejÅ›ciu granicznym. Czy w przypadku utrzymywania siÄ™ tej tendencji nie zajdzie konieczność ograniczania zatrudnienia? Jerzy KosztoÅ‚owicz: Takie zagrożenie teoretycznie istnieje, ale na szczęście dla SÅ‚użby Celnej obserwujemy znaczny wzrost ruchu na przejÅ›ciu towarowym i w tym należy upatrywać naszÄ… przyszÅ‚ość. Ja jako celnik wychowany na ruchu towarowym, uważam to za naturalny kierunek dlatego mam nadziejÄ™, że pracy nam nie zabraknie a bÄ™dzie to dowodem na wzrost naszego obrotu towarowego z zagranicÄ…, co jest warunkiem niezbÄ™dnym dla rozwoju gospodarki. Nie należy też zapominać o ciÄ…gle zwiÄ™kszajÄ…cym siÄ™ ruchu autobusowym. Nasze przejÅ›cie nie leży wprawdzie na głównym szlaku komunikacyjnym, ale jest rozsÄ…dnÄ… alternatywÄ… dla Medyki, co przy coraz popularniejszej turystyce autokarowej nie jest bez znaczenia. W mojej ocenie zmniejszenie ruchu, które bez wÄ…tpienia nastÄ…pi zostanie zrekompensowane zdrowszym przejawem ruch granicznego w postaci przewozu towarów i prawdziwego ruchu turystycznego. Nie mówiÅ‚em jeszcze o jednym, wczeÅ›niej czy później czeka nas uruchomienie maÅ‚ego ruchu granicznego. Wprowadzenie w życie umowy o maÅ‚ym ruch przygranicznym w sposób istotny wpÅ‚ynie na zwiÄ™kszenie iloÅ›ci odpraw na przejÅ›ciu. BiorÄ…c to wszystko pod uwagÄ…, brak pracy nam nie grozi. Marek Prorok: Od pewnego czasu czeka na uruchomienie terminal odpraw autobusowych. Opóźnienie uruchomienia terminalu wynikaÅ‚o z koniecznoÅ›ci wprowadzenia zmian technicznych. Jak w chwili obecnej wyglÄ…da ta sprawa? Jerzy KosztoÅ‚owicz: Budynek Kontroli Specjalnej dla odpraw autobusowych stwarzaÅ‚ nam trochÄ™ problemów, ale w perspektywie kilkunastu dni zostanie uruchomiony. BÄ™dzie to duże udogodnienie dla podróżnych i sÅ‚użb granicznych. Odprawy bÄ™dÄ… odbywaÅ‚y siÄ™ w godziwych warunkach, bo budynek posiada peÅ‚na infrastrukturÄ™ z poczekalniÄ… dla podróżnych wÅ‚Ä…cznie. Marek Prorok: Istnieje projekt wprowadzenia w KroÅ›cienku odprawy granicznej na zasadzie jednego zatrzymania, nazywanego z angielska „one stop”. Co pan o tym sÄ…dzi? Jerzy KosztoÅ‚owicz: Zasada z gruntu sÅ‚uszna, jeżeli oznaczać bÄ™dzie uÅ‚atwienie w przekraczaniu granicy dla podróżnego. Idea polega na tym, że podróżny podjeżdżajÄ…cy do polskiej kontroli granicznej zatrzyma siÄ™ tylko raz i zostanie w peÅ‚ni odprawiony. W chwili obecnej infrastruktura naszego przejÅ›cia nie jest do tego dostosowana. W obecnych warunkach nie widzÄ™ takich możliwoÅ›ci. W prowadzenie tego sposobu odprawy wymagaÅ‚oby jeszcze jednej bardzo oczywistej zmiany a mianowicie takie dostosowanie systemów komputerowych polskich sÅ‚użb granicznych, abyÅ›my mogli korzystać z danych paszportowych podróżnego wprowadzonych przez Straż GranicznÄ…. Może w to trudno uwierzyć, ale w chwili obecnej takiej możliwoÅ›ci nie ma i każdorazowo konieczne jest dwukrotne wczytywanie paszportu do sytemu. Nie jest to nic trudnego i potrzebne jest tylko odpowiednie rozwiÄ…zanie systemowe. Marek Prorok: Jeżeli byÅ‚aby taka możliwość, jakÄ… zmianÄ™ w funkcjonowaniu SÅ‚użby Celnej wprowadziÅ‚by pan w życie dla polepszenia funkcjonowania odprawy granicznej? Jerzy KosztoÅ‚owicz: Najbardziej uciążliwÄ… sprawa dla każdego przekraczajÄ…cego granicÄ™ jest kontrola celna. Dokonujemy kontroli w sposób przesiewowy, bo innych możliwoÅ›ci nie mamy. Aby to zmienić konieczne jest wprowadzenie nowoczesnych systemów analizy ryzyka, zintegrowanych w skali nie tylko Izby Celnej, ale również w skali caÅ‚ego kraju. Szybka analiza pojazdów i osób dokonywana przez nowoczesne systemy pozwoliÅ‚aby nam na bÅ‚yskawiczna ocenÄ™ przekraczajÄ…cego granicÄ™, jeszcze przed wyjÅ›ciem funkcjonariusz do kontroli celnej. W chwili obecnej zmuszeni jesteÅ›my do kontrolowania praktycznie 100% przekraczajÄ…cych granicÄ™, wprowadzenie nowoczesnych systemów pozwoliÅ‚oby tÄ™ liczbÄ™ znacznie ograniczyć. W praktyce podróżny, którego ryzyko ocenione zostanie jako niskie, przekroczy granicÄ™ szybko i przyjemnie. Tylko od czasu do czasu bÄ™dzie musiaÅ‚ siÄ™ liczyć ze statystycznym skierowaniem do kontroli. Wprowadzenie systemów umożliwiajÄ…cych kontrolÄ™ wyrywkowÄ… jest moim marzeniem. Marek Prorok: Å»yczÄ™ szybkiej realizacji tego marzenia i serdecznie dziÄ™kujÄ™ za rozmowÄ™. Jerzy KosztoÅ‚owicz: DziÄ™kujÄ™ za życzenia i rozmowÄ™. RozmawiaÅ‚: Marek Prorok
adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=470 |