:: [Nr 2/52] Gorsi pacjenci stomatologa
Artyku³ dodany przez: Redakcja (2007-03-16 14:47:32)

Od zawsze przekonywano mnie, że system ubezpieczeÅ„ spoÅ‚ecznych to jedno z najważniejszych osiÄ…gnięć cywilizacyjnych współczesnej Europy. Obejmuje on miedzy innymi ubezpieczenie zdrowotne, popularnie zwane „kasÄ… chorych”, zapewniajÄ…ce pÅ‚acÄ…cym skÅ‚adki godny dostÄ™p do opieki lekarskiej. Współczesna ustrzycka rzeczywistość nakazaÅ‚a mi jednak zweryfikowanie moich zapatrywaÅ„, zwÅ‚aszcza jeżeli chodzi o ów wspomniany „godny dostÄ™p” do lekarza. W dniu 31 stycznia bieżącego roku postanowiÅ‚em skorzystać z usÅ‚ug lekarza dentysty. Z uwagi na usytuowanie wybraÅ‚em gabinet stomatologiczny znajdujÄ…cy siÄ™ w przychodni budynku apteki „Pod Orlikiem”. Na korytarzu, pod drzwiami gabinetu, zastaÅ‚em znacznÄ… liczbÄ™ oczekujÄ…cych pacjentów. Z uwagi na obowiÄ…zki zawodowe nie mogÅ‚em pozwolić sobie na zbyt dÅ‚ugie oczekiwanie i postanowiÅ‚em zarejestrować siÄ™ do lekarza telefonicznie korzystajÄ…c z numeru telefony umieszczonego na drzwiach gabinetu. Jeszcze tego samego dnia okoÅ‚o godziny piÄ™tnastej, zatelefonowaÅ‚em pod numer 0134711803 w kilku sÅ‚owach wyjaÅ›niÅ‚em bardzo grzecznej pani, jaki jest cel mojego telefonu. MiÅ‚y gÅ‚os poinformowaÅ‚ mnie, że rejestracja telefoniczna, to swego rodzaju przywilej zastrzeżony tylko i wyÅ‚Ä…cznie dla tak zwanych „pacjentów prywatnych” a nie dla tych, którzy chcÄ… korzystać z usÅ‚ug stomatologicznych za poÅ›rednictwem „kasy chorych”. Pacjent, który nie pÅ‚aci gotówkÄ…, musi zgÅ‚osić siÄ™ do rejestracji osobiÅ›cie w danym dniu i jeżeli „zaÅ‚apie” siÄ™ do pierwszej piÄ™tnastki to zostanie przyjÄ™ty i może spokojnie oczekiwać na swojÄ… kolejkÄ™. Jeżeli jednak znajdzie siÄ™ poza piÄ™tnastkÄ…, to nic straconego, bo może ponownie próbować szczęścia w nastÄ™pnych dniach, aż do skutku. PomyÅ›laÅ‚em, że widocznie „kasa chorych” zbyt maÅ‚o pÅ‚aci dentystom za ich usÅ‚ugi lub, co gorsza nie pÅ‚aci wcale i dlatego ta kategoria pacjentów traktowana jest jako coÅ› gorszego. Do gÅ‚Ä™bi poruszony opisanÄ… sytuacjÄ…, postanowiÅ‚em sprawdzić, w jaki sposób w innych gabinetach stomatologicznych traktowani sÄ… pacjenci z „ubezpieczalni”? Najpierw udaÅ‚em siÄ™ do pobliskiego gabinetu poÅ‚ożonego po przeciwnej stronie ustrzyckiego Rynku pod numerem siedemnastym a nastÄ™pnie odwiedziÅ‚em gabinet w pawilonach przy ulicy Gombrowicza. Ku mojemu zaskoczeniu okazaÅ‚o siÄ™, że w tych gabinetach nie różnicuje siÄ™ pacjentów na „forsiastych” i „kasowych” i również ci bez gotówki mogÄ… zarejestrować siÄ™ telefonicznie i do tego im jest wyznaczany dokÅ‚adny termin wizyty z podaniem nie tylko dnia, ale również godziny. Zastanawiam siÄ™ tylko, z czego wynika tak inne podejÅ›cie do pacjentów przez lekarza dentystÄ™ z budynku apteki „Pod Orlikiem? Czy z tak czasami charakterystycznej lekarskiej zarozumiaÅ‚oÅ›ci czy też z braku szacunku dla pewnej kategorii pacjentów? A może po prostu z najzwyczajniejszej ludzkiej bezmyÅ›lnoÅ›ci lub wrÄ™cz gÅ‚upoty? Gabinetów dentystycznych jest w Ustrzykach Dolnych kilka, mamy wiÄ™c możliwość wyboru lekarza i ja takiego wyboru dokonaÅ‚em i nie bÄ™dÄ™ ukrywaÅ‚, że nie wybraÅ‚em opisywanego gabinetu różnicujÄ…cego pacjentów w zależnoÅ›ci od zasobnoÅ›ci portfela.

Marek Prorok


adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=151