:: [2/114] Co dalej z pociągiem relacji Jasło - Chyrów?
Artyku³ dodany przez: Redakcja (2011-02-10 08:43:35)

DecyzjÄ… wÅ‚adz spółki kolejowej „Przewozy Regionalne” z dniem 10 listopada 2010 roku zawieszone zostaÅ‚o kursowanie pociÄ…gu relacji JasÅ‚o – Chyrów, przekraczajÄ…cego granicÄ™ poprzez przejÅ›cie kolejowe w KroÅ›cienku. Dla nikogo, kto chociaż w najmniejszym stopniu poznaÅ‚ zasady kursowania tego pociÄ…gu, nie ulegaÅ‚o wÄ…tpliwoÅ›ci, że utrzymywanie poÅ‚Ä…czenia w dotychczasowej formie jest nie tylko niemożliwe, ale wrÄ™cz szkodliwe. O wszystkich przypadÅ‚oÅ›ciach zwiÄ…zanych z kursowaniem popularnego przemytnika wielokrotnie pisaÅ‚em na Å‚amach „Naszych PoÅ‚onin” i nie bÄ™dÄ™ siÄ™ powtarzaÅ‚. PociÄ…g zawieszono i chwaÅ‚a za to decydentom, ale problem pozostaje. Nadal istnieje kolejowe przejÅ›cie graniczne w KroÅ›cienku a likwidacja jego nie jest prosta, bo wymaga dziaÅ‚aÅ„ na arenie miÄ™dzynarodowej. Pozostaje również problem istniejÄ…cej infrastruktury kolejowej, nie tylko na przejÅ›ciu w KroÅ›cienku i szlaku kolejowym do Zagórza, ale praktycznie w caÅ‚ych Bieszczadach i na odcinku z Zagórza do JasÅ‚a. Na tÄ™ chwilÄ™ z niegdysiejszej wÄ™zÅ‚owej stacji kolejowej Zagórz odjeżdżajÄ… tylko 2 pociÄ…gi dna dobÄ™ (sÅ‚ownie dwa). SÄ… to skÅ‚ady do Rzeszowa, potrzebujÄ…ce na pokonanie tej trasy ponad czterech godzin. Potrzebna jest szybka decyzja, co do przyszÅ‚oÅ›ci kolei w naszym regionie, bo im dÅ‚uższy bÄ™dzie czas nieużytkowania szlaków kolejowych, tym trudniejsze bÄ™dzie ich ponowne uruchomienie.

WażnÄ… inicjatywÄ… wykazaÅ‚ siÄ™ w tej sprawie MarszaÅ‚ek Województwa Podkarpackiego, organizujÄ…c w listopadzie minionego roku spotkanie szerokiego gremium zainteresowanych tym problemem. W spotkaniu wziÄ™li udziaÅ‚ przede wszystkim przedstawiciele Przewozów Regionalnych wraz z reprezentantami kolejowych zwiÄ…zków zawodowych a podstawowym tematem spotkania byÅ‚a odpowiedź na pytanie: Czy Przewozy Regionalne majÄ… zamiar nadal utrzymywać zawieszone poÅ‚Ä…czenie? Ponieważ odpowiedź byÅ‚a jednoznacznie pozytywna zadecydowano o powoÅ‚aniu grupy roboczej majÄ…cej za zadanie wypracowanie rozwiÄ…zaÅ„ pozwalajÄ…cych na „normalne” funkcjonowanie tego poÅ‚Ä…czenia. ChodziÅ‚o o opracowanie zasad organizacyjnych pozwalajÄ…cych na cywilizowane przekraczanie granicy pociÄ…giem bÄ™dÄ…cym bÄ…dź co bÄ…dź, nie tylko wizytówkÄ… polskiego kolejnictwa, ale i Unii Europejskiej. SzerokÄ… pomoc w tej sprawie zaoferowaÅ‚y sÅ‚użby graniczne a zwÅ‚aszcza Izba Celna w PrzemyÅ›lu. Robocza grupa specjalistów spotkaÅ‚a siÄ™ w tej sprawie w Rzeszowie a jedynym efektem spotkania byÅ‚o wypicie kawy. Już na samym poczÄ…tku spotkania dyrektor Podkarpackiego ZakÅ‚adu Przewozów Regionalnych przeczytaÅ‚ zebranym wiadomość otrzymanÄ… faxem od pani prezes firmy informujÄ…cÄ…, że wycofuje swojego przedstawiciela z udziaÅ‚u w powoÅ‚anym gremium, ponieważ Przewozy Regionalne nie sÄ… zainteresowane obsÅ‚ugÄ… tego poÅ‚Ä…czenia. W tej sytuacji dalsze obrady nie miaÅ‚y sensu i jak już wspomniaÅ‚em, zebrani dopili rozpoczÄ™tÄ… kawÄ™ i rozjechali siÄ™ do swoich zajęć. Reszta jest póki co milczeniem i na dzieÅ„ dzisiejszy nie sÅ‚yszaÅ‚em żadnej nowej informacji na temat przyszÅ‚oÅ›ci kolejnictwa na opisywanym terenie.

Trudno nie zastanowić siÄ™ nad pytaniem, czy nie ma w tej sprawie innego rozwiÄ…zania? W moim przekonaniu na pewno jest, ale potrzeba dobrego pomysÅ‚u i konkretnej inicjatywy. Szlak kolejowy istniej na tym terenie od ponad stu lat. Przebiega on przez obszary atrakcyjne turystycznie i Å‚Ä…czy ze sobÄ… trzy sÄ…siednie kraje: UkrainÄ™, PolskÄ™ i SÅ‚owacjÄ™. Pomysłów może być wiele. Od reaktywacji poÅ‚Ä…czenia Zagórz – PrzemyÅ›l, poprzez organizacjÄ™ turystycznych wyjazdów pociÄ…giem do Lwowa, aż po zorganizowanie szlaku kolejowego Å›ladami „Dobrego wojaka Szwejka” na trasie z PrzemyÅ›la przez sÅ‚owackie Humenne, aż do wÄ™gierskiego Sárospatak. Wokół nich trzeba skrzyknąć zainteresowanych a takimi sÄ… z pewnoÅ›ciÄ… lokalne samorzÄ…dy, na ternie których znajduje siÄ™ szlak kolejowy. Takie deklaracje ze strony niektórych samorzÄ…dów padaÅ‚y znacznie wczeÅ›niej. Jednak najważniejszy jest koordynator pomysÅ‚u a jedynym możliwym koordynatorem jest kolej, bo to ona ma swoich rÄ™kach zarówno infrastrukturÄ™ jak i tabor kolejowy. Tymczasem pani prezes Przewozów Regionalnych nie jest zainteresowana utrzymaniem poÅ‚Ä…czeÅ„ kolejowych na naszym terenie. Pozostaje wiÄ™c jedno rozwiÄ…zanie: rozebrać istniejÄ…cÄ… infrastrukturÄ™ a odzyskane w ten sposób tereny przekazać samorzÄ…dom. Przepraszam, przyszÅ‚o mi do gÅ‚owy jeszcze jedno rozwiÄ…zanie: można podjąć próbÄ™ przekonania pani prezes Przewozów Regionalnych do zmiany zdania albo po prostu zmienić prezesa, bo paradoksem jest, że na utrzymaniu poÅ‚Ä…czeÅ„ kolejowych najmniej zależy wÅ‚aÅ›nie kolei.

Marek Prorok


adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=1228