|
||||||||||
:: [11/104] W górÄ™ Dniestru Artyku³ dodany przez: Redakcja (2010-08-04 17:59:57) Polskie Bieszczady sÄ… piÄ™kne, niestety bardzo maÅ‚e obszarowo. MieszkajÄ…c tutaj praktycznie rzecz biorÄ…c od urodzenie zwiedziÅ‚em je caÅ‚e i to kilkakrotnie. CzÄ™sto też z zaciekawieniem spoglÄ…daÅ‚em na wschód gdzie leży ich wiÄ™ksza i wyższa część. Dla wielu osób- w dobie prawie swobodnego przekraczania granicy- wschodnia część Bieszczad też już zostaÅ‚a odkryta. Celem naszego cyklu „PomysÅ‚u na wakacyjnÄ… wycieczkÄ™” jest przedstawienie wycieczek na UkrainÄ™ i SÅ‚owacjÄ™. Mamy jako redakcja nadziejÄ™, że plonem tego cyklu bÄ™dzie wydanie przewodnika bÄ™dÄ…cego zbiorem tych materiałów. Sianki- czyli Tarnica, Halicz i KrzemieÅ„ z wschodniej strony By obejrzeć polskÄ… część Bieszczad od wschodniej strony trzeba dotrzeć w okolice ukraiÅ„skich Sianek i przełęczy Użockiej. Czyli mówiÄ…c proÅ›ciej po przekroczeniu granicy poprzez Chyrów, StarÄ… Sól dotrzeć do Starego Sambora. StÄ…d zaÅ› kierować siÄ™ na poÅ‚udnie i po miniÄ™ciu Turki, Boryni, Jaworowa dotrzeć do przełęczy. Droga jak na ukraiÅ„skie warunki jest caÅ‚kiem przyzwoita. Przełęcz Użocka to zarazem granica pomiÄ™dzy województwami lwowskim i zakarpackim. W Polsce maÅ‚o kto siÄ™ orientuje, że mija granicÄ™ jakiegokolwiek województwa, jednak Ukraina to jeszcze nie caÅ‚kiem Europa. Wprawdzie zniknęły tzw. „Gaiki” na wylotowych ulicach ukraiÅ„skich miast, ale na przełęczy Użockiej istnieje coÅ› na podobieÅ„stwo przejÅ›cia granicznego. DrogÄ™ przegradza szlaban przed którym trzeba siÄ™ w porzÄ…dku podnosi szlaban i można jechać. Wprawdzie celem naszej podróży byÅ‚a przełęcz, ale by jÄ… przekroczyć i spojrzeć na drugÄ… stronÄ™ trzeba byÅ‚o siÄ™ znaleźć za szlabanem. Choćby dlatego by obejrzeć najwyżej poÅ‚ożony w Bieszczadach (853 npm.) kilkusetmetrowy wiadukt kolejowy. Przełęcz Użocka po wybudowaniu w latach 70- dziesiÄ…tych XIX w. linii kolejowej łączÄ…cej Lwów z Użgorodem staÅ‚a siÄ™ ważnym punktem strategicznym. Dlatego też w czasie I wojny Å›wiatowej na przeÅ‚omie roku 1914-1915 toczyÅ‚y siÄ™ tutaj zaciÄ™te walki pomiÄ™dzy armiÄ… austrowÄ™gierskÄ…, a rosyjskÄ…. Przełęcz UżockÄ… dzieli od polskiej granicy zaledwie kilkaset metrów.
Trzy kilometry na północ od przełęczy po lewej stronie leżą ukraińskie Sianki. W przeciwieństwie do polskich Sianek, które leżą na przysłowiowym końcu świata, w dzikiej niezamieszkanej dolinie Sanu, Sianki ukraińskie to spora wieś. Przed II wojną światową stanowiły jedność i były znanym ośrodkiem wypoczynkowym z domami wypoczynkowymi, restauracjami, skocznią narciarską, torem saneczkowym. Tuż przed wjazdem do Sianek stoi cerkiew p.w.św. Jerzego, nieco niżej obok dworca kolejowego cerkiew prawosławna przebudowana z dawnego baru w latach dziewięćdziesiątych. We wsi mnóstwo brzydkich jednopiętrowych bloków, parterowy dworzec kolejowy, na krańcach wsi od strony północnej szkoła i zdewastowany dom kultury. Zaś za torami elektrycznej i ruchliwej linii kolejowej Halicz, Krzemień, Tarnica widziane z niecodziennej strony. Turka By dojechać do centrum Turki trzeba skręcić z głównej drogi wiodącej do Starego Sambora w lewo. Skręcić i zwolnić góra do 10 km na godzinę. Bowiem ulica wiodąca do centrum miasta to coś co bardziej przypomina szlak do jazdy samochodami terenowymi. Ci co skarżą się na drogę z granicy do Chyrowa, nie wiedzą co to dziury. Dla mnie skończyło się to jedynie na zgubieniu kołpaka. Tuż po wjeździe najcenniejszy chyba zabytek w mieście drewniana cerkiew p.w. św. Mikołaja zbudowana w 1739 roku. Cerkiew jest w trakcie renowacji ale i tak warta jest obejrzenia, stanowi bowiem swoisty wzorzec stylu bojkowskiego. Ponadto wart obejrzenia jest blisko kilometrowy wiadukt kolejowy podobny do rzymskich akweduktów biegnący przez centrum miasta. Centrum Turki to Ustrzyki i Lesko z lat sześćdziesiątych, choć z dużo gorszymi ulicami. Powoli miasto się jednak zmienia na korzyść i szuka swej szansy w turystyce. Warto zajrzeć do sympatycznej kawiarenki położonej na rzeką Jabłonką dopływem Stryja, część kawiarenki ulokowano bowiem na filarach nad wodą.
Z Turki powrót do granicy. Po drodze mijany kilkakrotnie bystry i szeroki Dniestr oraz kolej z tunelami. Na odcinku ze Starego Sambora do wsi Użok pociąg dziewięciokrotnie przemierza tunele, a najatrakcyjniejszy odcinek to ten z przełęczy Użockiej do wsi Użok. Ale to już temat na następną wycieczkę. Wiesław Stebnicki
![]() adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=1038 |