:: [11/104] Pociąg bez żadnego nadzoru
Artyku³ dodany przez: Redakcja (2010-08-04 17:52:01)

W ostatnich tygodniach nastÄ…piÅ‚y zmiany w rozkÅ‚adzie jazdy pociÄ…gu relacji JasÅ‚o – Chyrów. Zapewne pod naciskami ze strony sÅ‚użb granicznych niereformowalna kolej spod znaku „PKP Przewozy Regionalne” zmieniÅ‚a nieco zasady kursowania tego przemytniczego Å›rodka transportu. Rano ten wesoÅ‚y pociÄ…g wyjeżdża z JasÅ‚a i jedzie do Chyrowa. Kolejny kurs wykonuje tylko na trasie Chyrów – Ustrzyki Dolne nastÄ™pnie jedzie ponownie do Chyrowa, aby późnym popoÅ‚udniem wyruszyć w drogÄ™ powrotnÄ… do JasÅ‚a. Po zmianie rozkÅ‚adu pojawiÅ‚y siÄ™ nowe problemy. PowracajÄ…cy z Chyrowa pociÄ…g byÅ‚ poczÄ…tkowo zatrzymywany na przejÅ›ciu granicznym w KroÅ›cienku a pasażerowie transportowani do Ustrzyk Dolnych podstawionymi autobusami. Cel tej zmiany byÅ‚ prosty: uniemożliwić korzystajÄ…cym z pociÄ…gu przemytnikom wyjÄ™cie ukrytej w wagonach kontrabandy. StrzaÅ‚ okazaÅ‚ siÄ™ celny, ale wywoÅ‚aÅ‚ poważne niezadowolenie „podróżnych”. W dniu 16 czerwca wieczorem doszÅ‚o nawet do otwartego buntu. Pasażerowie odmówili zmiany Å›rodka transportu z pociÄ…gu na autobus a przyczyny takiego zachowania sÄ… powszechnie znane. Dopiero po interwencji Komendanta Placówki Straży Granicznej w KroÅ›cienku, który poinformowaÅ‚ podróżnych, ze pociÄ…g z powodów technicznych nie może kontynuować jazdy, papierosowi turyÅ›ci zgodzili siÄ™ na skorzystanie z autobusu. W chwili obecnej poranny pociÄ…g powracajÄ…cy z Chyrowa jest do Ustrzyk Dolnych konwojowany przez sÅ‚użby graniczne, co spowodowaÅ‚o, że frekwencja w tym pociÄ…gu zdecydowanie spadÅ‚a. Za to wieczorny kurs jadÄ…cy normalnie do JasÅ‚a cieszy siÄ™ wyjÄ…tkowÄ… popularnoÅ›ciÄ…. Przez dwa dni z wieczornego pociÄ…gu sÅ‚użby graniczne „wyciÄ…gaÅ‚y” po cztery tysiÄ…ce paczek papierosów. Ilość ta doskonale Å›wiadczy o skali problemu i o jak duże pieniÄ…dze toczy siÄ™ ta walka.


Po zmianie godzin kursowania „Przemytniczej StrzaÅ‚y” kolej wysÅ‚aÅ‚a na tÄ™ trasÄ™ wagony z przedziaÅ‚ami w miejsce dotychczas kursujÄ…cych, tak zwanych bezprzedziaÅ‚owych. Nowe wagony to nowe ogromne możliwoÅ›ci dla przemytników, bo w ich wnÄ™trzu znajduje siÄ™ o wiele wiÄ™cej trudnych do przeszukania zakamarków. „Nie wiem dlaczego tak siÄ™ staÅ‚o, ale wyglÄ…da to tak jakby kolej współpracowaÅ‚a z przemytnikami” – powiedziaÅ‚ mi w rozmowie jeden z funkcjonariuszy granicznych. Na szczęście już po jednym dniu nowe wagony wyglÄ…dem zaczęły przypominać te normalnie wycofywane z eksploatacji i kolejarze szybko powrócili do starego rozwiÄ…zania. Aktualnie, ciężka, paliwożerna lokomotywa ciÄ…gnie jeden wagon i taki wÅ‚aÅ›nie skÅ‚ad pokonuje dziennie setki kilometrów. Dla „Przewozów Regionalnych” jest to jednak bez znaczenia, bo zasady ekonomiczne sÄ… na tej trasie najmniej ważne, najważniejsze sÄ… wspólne interesy kolejarzy i przemytników. Jest w tej sprawie jeszcze jeden problem, którego nie sposób zrozumieć. Przez caÅ‚y czas pobytu pociÄ…gu na Ukrainie, przebywa w nim dwu lub trzyosobowa obsÅ‚uga, zatrudniona przez kolej za pieniÄ…dze. Dlaczego wiÄ™c ludzie ci nie potrafiÄ… zabezpieczyć jednowagonowego skÅ‚adu pociÄ…gu przed rozkrÄ™caniem i dewastacjÄ…? WedÅ‚ug mojej wiedzy na stacji kolejowej w Chyrowie pociÄ…g jest oddawany w rÄ™ce przemytników bez najmniejszych ograniczeÅ„. Kontrabanda chowana jest nawet w schowkach pod wagonami a na kolejnych stacjach obsÅ‚uga czeka, aż przemytnicy spokojnie zabiorÄ… swój towar. Dlaczego zaÅ‚oga pociÄ…gu jest caÅ‚kowicie bezkarna? DoÅ›wiadczenia ostatnich tygodni dobitnie pokazujÄ™, że pociÄ…g do Chyrowa obsÅ‚uguje wyÅ‚Ä…cznie miejscowych przemytników. SkÄ…d wiÄ™c tak wielka determinacja kolejarzy w kierunku utrzymywania tego poÅ‚Ä…czenia? Jeżeli chcÄ… koniecznie utrzymać liniÄ™ kolejowÄ… z JasÅ‚a do Chyrowa, to dlaczego nie wystÄ…piÄ… do pasażerów z nowÄ… ofertÄ…. Może należaÅ‚oby organizować wspólnie z ukraiÅ„skimi kolejami „UZ” interesujÄ…ce przejazdy turystyczne do Lwowa, Truskawca czy też atrakcyjnÄ… górskÄ… trasÄ… do Użgorodu. Może organizować wycieczki sentymentalne po dawnych polskich kresach wschodnich, może wreszcie rozważyć sens ponownego uruchomienia poÅ‚Ä…czenia kolejowego do PrzemyÅ›la. Nie wiem, ale na pewno nie można siedzieć z zaÅ‚ożonymi rÄ™kami. Dlaczego wiÄ™c tak siÄ™ dzieje? Dlaczego nikt nie podejmuje żadnych dziaÅ‚aÅ„? Ano dlatego, że „Przewozy Regionalne” otrzymujÄ… ciepÅ‚Ä… rÄ…czkÄ… od Skarbu PaÅ„stwa wielomilionowe dotacje, wiÄ™c po co przejmować siÄ™ jakimiÅ› Å›miesznymi stratami, czy jeszcze Å›mieszniejszym wynikiem finansowym. Podobno SÅ‚użba Celna RP zamierza wystÄ…pić do PKP o czasowe zawieszenie kursowania pociÄ…gu do czasu opracowania szczegółowych procedur jego kontroli. Nie bardzo w to wierzÄ™. Kolej potrafi doskonale walczyć o swoje interesy a czyni to bez wzglÄ™du na koszty, bo przecież pieniÄ…dze na ten cel nie idÄ… z kieszeni kolejowych decydentów. MyÅ›lÄ™, że nadszedÅ‚ najwyższy czas skoÅ„czyć z bezsensownym wspieraniem przewoźnika-monopolisty, który swoje usÅ‚ugi Å›wiadczy dla drobnych przemytników i przestÄ™pców.

Marek Prorok


adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=1031